نشست نقد و بررسی فیلم مستند «عروسی مقدس» ساخته فرهاد ورهرام
فرهاد ورهرام: ساخت مستند مردمشناسی سازوکار خاصی دارد.
نشست نقد و بررسی فیلم مستند «عروسی مقدس» ساخته فرهاد ورهرام از سوی کارگروه نمایش انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، شب گذشته هجدهم آبان ماه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، این نشست با محوریت تولید در سینمای قومنگار و مردمشناس بعد از پنج نشست گفتوگو درباره جنبههای مختلف سینمای مستند اتنوگرافیک (مردمشناسی) برگزار شد.
نخست فرهاد ورهرام، فیلمساز و پژوهشگر، با بیان اینکه تولید در مستند مردمشناسی سازوکار دیگری دارد، گفت: در تحقیق یک مردمشناس باید همراه فیلمساز حضور داشته باشد و این نکته حائز اهمیت است که مستندساز در این ژانر به زمان و بودجه بیشتری نیاز دارد و نهادهای علمی که صلاحیت تولید فیلم مردمنگار را دارند، باید پای کار باشند.
وی با بیان اینکه با مناطق کردستان در خدمت سربازی آشنا شده بود، افزود: در سال ۶۹ با نصرالله کسرائیان عکاس، سفری به منطقه اورامان داشتم که اولین تصاویر از این منطقه توسط او در ایران منتشر شد. در این سفر عکسهای زیادی گرفتم و یاداشتبرداری کردم و در مجموع ۵۰۰۰ فریم عکس از روستای اورامان را زمان پیش تولید مستند «عروسی مقدس» در اختیار فیلمبردار و صدابردار قرار دادم. بهدلیل وجود اطلاعات کافی اگر هم اتفاقی سر فیلمبرداری نبودم، گروه میتوانست کار را بهخوبی ادامه دهد. برای مثال، در سکانس تقسیم گردو باید به استقبال دکتر آلفرد یاناتا (مردمشناس) که برای بازدید از پشت صحنه فیلم آمده بود میرفتم و مرتضی پورصمدی فیلمبردار و مهدی آزادی، صدابردار، در نبود من بهخوبی این سکانس را ثبت کردند.
ورهرام با بیان اینکه در نورپردازی از رفلکتور زیاد استفاده شد، افزود: با وجود نگاتیو با حساسیت ۴۰۰ با نور طبیعی کار ثبت شد و سکانسی که شب در خانه پیر شالیار فیلمبرداری شد با چراغ توری و رفلکتور این فضا بهوجود آمد. سعی کردم پلانهای مربوط به متولی که راوی قصه پیر شالیار بود را با نورپردازی فضای جداگانهای بسازم، زیرا ساختار فیلم باید از افسانهسازی جدا میشد و نگاه مشاهدهگر در روایت غالب میشد. در فیلم کلیدواژههایی مطرح میشود تا تماشاگر علاقهمند به اسطوره بعد از تماشای فیلم به مطالعه اسطورههای مطرحشده بپردازد.
همایون امامی، مستندساز و منتقد، فیلم را یکی از بهترین نمونههای قومنگار و مردمنگار در ایران دانست و گفت: فیلم علاوهبر ثبت مراسم، وضعیت معیشت مردم، امرار معاش، صنایع دستی، معماری روستا، لباس،خوراک اهالی و مسایل اعتقادی را درهمتنیده بیان میکند و این موضوع بسیار ارزشمند است.
در طول نشست محمود یارمحمدلو، آرش اسحاقی، هادی شریعتی و بهروز سلیمانینذیر به بیان نظرات خود درباره فیلم پرداختند.