نقد و بررسی مستند «در سیواس شاعر میروید» توسط انجمن صنفی کارگردانان مستند
نقد و بررسی مستند «در سیواس شاعر میروید» توسط انجمن صنفی کارگردانان مستند
نقد و بررسی فیلم مستند «در سیواس، شاعر میروید» به کارگردانی سعید منافی توسط کارگروه نمایش انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند با سرفصل مشترک، محوریت تولید در سینمای قومنگار و مردمشناس و جنبههای مختلف سینمای مستند اتنوگرافی (مردمشناسی) شب گذشته برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، فرهاد ورهرام، فیلمساز و پژوهشگر، در ابتدا گفت: منافی، فارغالتحصیل آکادمی فیلم وین، یکی از ۵ دانشگاه برتر سینمایی دنیا است که زندهیاد منوچهر طیاب، خسرو سینایی و شهید ثالث هم فارغالتحصیلان آن دانشگاه هستند. مستند «در سیواس، شاعر میروید» ۱۶ میلیمتری و با یک دوربین فیلمبرداری شده است و منافی گاه فیلمها را خودش فیلمبرداری میکند و وی یک فیلمبردار حرفهای علاوهبر کارگردان بودن است. او مدتی بهعنوان استاد مهمان در دانشکده سینمایی استانبول مشغول به کار بود و این فیلم را به کمک یک مردمشناس معروف درمورد علویان ترکیه، طی تحقیقات فراوان به سرانجام رساند.
مهرداد عربستانی، استاد دانشگاه و مردمشناس نیز با بیان اینکه فیلم مردمشناسی با موضوع آن تعریف نمیشود، بلکه با بصیرت انسانشناسی و متمرکز شدن روی انسان فرهنگورز در بستر اجتماع، فرهنگ و سیاست و.. معنا پیدا میکند، گفت: فیلمهای آقای منافی از نظر مردمشناسی یک الگو است.
وی ادامه داد: کیفیت ساخت و تحقیق فیلم بینظیر است اما نکته مهم هوشمندی کارگردان در انتخاب موضوعی است که ارزش آن را دارد تا تبدیل به فیلم شود و موضوع علویان ترکیه در فیلم سیواس از آن دست موضوعات است. فیلم بسیار خوشساخت و صدای مردم بهخوبی شنیده شده است. در مجموع کارهای منافی بسیار گسترده و تحقیقات او قابل تامل است.
همایون امامی، مستندساز و منتقد، با اشاره به فیلمهای اتنوگرافی (مردمشناسی) گفت: چیزی که در این فیلمها کمتر میبینیم تلفیق جنبههای اجتماعی مثل حقوق شهروندی با جنبههای آیینی مردمشناسی است. مثلا، فیلمی درباره مراسم قالیشویان فقط بر جنبه قالیشویی متمرکز میشود اما در فیلم «در سیواس، شاعر میروید» و مشهدقالی ساخته ناصر تقوایی، جنبههای اجتماعی با جنبههای آیینی اتنوگرافی مخلوط میشود و از برآیند آن مولفه نهایی شکل میگیرد.
وی ادامه داد: حُسن دیگر فیلم دوری از تکنیک تدوینهای کلاسیک و اصالت دادن به کنش درون صحنه ( مثل صحنه طولانی نواختن ساز بدون عوض کردن کادر) و کشش آن است. منافی در این فیلم به مونتاژ و دکوپاژ، چیدمان سکانس و پلانها فکر کرده و من معتقدم او دارای یک ذهن با سرعت انتقال بالا است.
علاقهمندان به پیگیری نشستهای مجازی فیلم میتوانند با پیگیری صفحات مجازی انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، چند روز قبل از نشستهای هفتگی سهشنبهها ساعت ۲۱ در کلاب هاوس، لینک تماشای فیلم را دریافت نمایند.
گفتنی است، سعید منافی به علت کسالت در این نشست حضور نداشت.
منافی تاکنون بیش از ۵۰ فیلم با موضوعات مردمشناسی، اجتماعی و آموزشی را با عنوان کارگردان و کارگردان فیلمبردار در کارنامه دارد.