skip to Main Content
نقد و بررسی «ایل‌راه» و«سفر بی‌پایان» از سوی انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند

نقد و بررسی «ایل‌راه» و«سفر بی‌پایان» از سوی انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند

نقد و بررسی «ایل‌راه» و«سفر بی‌پایان» از سوی انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند
نقد و بررسی دو فیلم مستند «ایل‌راه» و«سفر بی‌پایان» ساخته سعید تارازی از سوی کارگروه نمایش انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، شب گذشته یازدهم آبان ماه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، سعید تارازی درباره چگونگی ساخت ایل‌راه گفت: تصمیم برای ساخت این مستند سخت بود، زیرا وقتی برای تصویربرداری بخش اول با گروه فیلم‌سازی به منطقه رفتیم، کار به‌خوبی پیش نرفت و شرایطی پیش آمد که گروه به تهران برگشتند و من مجبور شدم تنهایی برای ادامه فیلم از زردکوه عبور کنم.
وی ادامه داد: بسیاری از لغات قدیمی ایل بختیاری را از برادرم آموخته بودم و از آنها استفاده می‌کردم و سیاوش (شخصیت اصلی فیلم) تعجب می‌کرد و به من می‌گفت تو اینها را از کجا بلد هستی و همین موجب شد سیاوش و خانواده‌اش بیشتر به من اعتماد کنند.
تارازی ادامه داد: من به‌عنوان فیلم‌ساز هیچ تصوری از کوچ نداشتم و شاید جالب باشد بدانید فرهاد ورهرام روی یک کاغذ مسیر کوچ را برایم کشید. حتی یک شب که در شهر لالی جایی برای خواب و استراحت پیدا نکردم، به خانه یک معلم رفتم و نگهبان آنجا من را راه نداد و اتفاقی زمانی که اسم فرهاد ورهرام را گفتم من را پذیرفتند.
تارازی درباره «سفر بی‌پایان» نیز گفت: این مستند به سفارش صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری ساخته شده است و فیلم‌برداری آن دو سال طول کشید. این فیلم زمانی ساخته شد که منابع پژوهشی مکتوب درباره منشا و اصل کوچ در ایران وجود نداشت و این امر کار پژوهش را سخت می‌کرد . من نگران بودم که فیلم درست درنیاید اما فرهاد ورهرام کار نهایی را دید و خوشبختانه نظرش درباره فیلم مثبت بود.
فرهاد ورهرام، فیلم‌ساز و پژوهشگر، فیلم‌های تارازی را از فیلم‌های مهم دانست و گفت: از بین رفتن چراگاه‌های طبیعی چندصد ساله و تغییرات اساسی کوچ در این فیلم به‌خوبی ثبت شده است و همچنین مسیر رودخانه‌ها، مفهوم خانواده و تقسیم کار در ایل و کوچ نیز در این فیلم، بسیار خوب به تصویر کشیده شده است.
در این نشست صدایی ضبط‌شده از همایون امامی، مستندساز و پژوهشگر که در بیمارستان بستری بود، پخش شد که امامی فیلم «‌ایل‌راه» را مصداق کامل فیلم‌سازی تک‌نفره در سینمای مستند ایران دانست.
در ادامه محمود یارمحمدلو، مهدی باقری، هادی شریعتی، بهروز سلیمانی ،آرش اسحاقی، الهام آقالری، مهرداد عربستانی و مهرداد فراهانی به بیان نظرات خود درمورد دو فیلم «ایل‌راه» و «سفر بی‌پایان» پرداختند.

Back To Top